Zakládáme internetový obchod - seriál
Seriál zakladáme internetový obchod je pre každého zákazníka sadou rád, ako nepodceniť počiatky s internetovým obchodom a ako sa vyvarovať chýb, ktoré sú veľmi časté.
Zakladáme internetový obchod, krok 10 - Přišla Ti pošta
Dnes sa budeme chvíľku venovať komunikácii. A to konkrétne e-mailovej pošte. Tá je v súčasnosti pre Váš obchod a podnikanie komunikačným nástrojom č. 1. Tým Vy oslovujete a ponúkate svoj tovar. Spomeňte si na jarmočných vyvolávačov. Prosté vymenovanie tovaru nikoho nenadchne. Ale každý si zapamätá vtipného poskakujúceho mužíka, ktorý rýchlosťou guľometu prezentuje to, čo má na pulte..
A dajte na radu od nás 4shop.cz, kedy si stačí pripomenúť slovenský jazyk pre ZŠ. Postačí, ak sa držíte zásady: úvod – jadro – záver. Osvedčená koncepcia písania korešpondencie. Elektronická pošta má však svoje špecifiká ihneď od začiatku. To je predmet. Na ňom záleží, či vôbec adresát bude čítať ďalej. Držte sa stručnosti, vecnosti. Nie je na škodu trochu tajomna, aby ste vzbudili zvedavosť a príjemcu naladili na čítanie. Vždy však uvádzajte pravdu.
Úvod:
Vždy začnite pozdravom, oslovením. Uvedomte si, že Vaše úvodné slová sú prvé, čo čitateľ číta a podľa toho si vytvorí obrázok a zistí, čo vlastne chcete. Na tomto mieste sa rozhoduje, či bude čítať ďalej alebo nie. Ak pôsobí oznámenie hneď na začiatku negatívne, e-mail stratil význam. Jedná sa najmä o neprofesionálny spôsob písania, používania mnohých formálnych neosobných až úradných slovných obratov. Skrátka, čitateľ by si nemal čítať súdny rozsudok, ale priateľské, avšak profesionálne oznámenie, ktoré vyvolá zvedavosť a chuť na ďalšiu spoluprácu.
Jadro::
Hlavná časť e-mailu.
Zbytočne dlhé, unavujúce e-maily, ktoré sa rozvíjajú do šírky a začnú sa meniť na polytematické hovory, prestávajú baviť. A ak uvidí príjemca príliš dlhý e-mail, pravdepodobne ho okamžite presunie do koša. Uvedomte si, že nie ste jediní, a ak niekto dostáva desiatky e-mailov denne, nebude mať náladu a ani čas, čítať román. Preto jasne, stručne, zreteľne.
Kedysi sa v žurnalistike používalo miesto prehľadne slovo úderne. Ono to malo akýsi politický význam, ale dá sa to vyložiť v súčasnej dobe tak, že správa musí osloviť a Vy musíte trafiť u príjemcu „do čierneho“. Jednoducho musíte zaujať.
Príjemca musí okamžite pochopiť, prečo oslovujete práve jeho a musí mu byť hneď od začiatku jasné, že Vaša ponuka je práve pre neho to, čo hľadá, alebo skutočne potrebuje, využije a pod. Nepíšte príklady, porovnania a nepodsúvajte tak, ako v teleshoppingu. Príjemca by sa mal s Vašou správou okamžite stotožniť ihneď po oslovení. To znamená, že u neho musí byť na Váš e-mail pozitívna reakcia, alebo súhlasné cítenie danej správy, teda konkrétnej ponuky, akcie a pod.
Zakončenie reakciou – odpoveďou. Nie však presunutím správy do koša.
Záver:
Ak predpokladáme, že príjemca dočíta e-mail do konca, záver je rovnako dôležitý ako oslovenie. V závere teda znovu stručne vysvetlite čitateľovi, čo požadujete. Dajte najavo poďakovanie za jeho čas. Nikdy neprikazujte,
o má čitateľ urobiť, nepodsúvajte výsledky tak, ako chcete Vy. Vhodné je vyjadriť, že sa tešíte na reakciu a že Vám nie je jedno, čo si myslí. Uistenie, že aj negatívna reakcia je pre Vás prínosom, je predsa ďalšou možnosťou ku kontaktu a ešte so sebou nesie poučenie, akým chybám sa nabudúce vyhnúť. Jednoducho zistíte, čo na koho platí. Veľmi dobré je na záver uviesť všetky vaše adresy, profily na sociálnych sieťach.
Je to aj vhodná reklama a trh potenciálnych zákazníkov. Proste budete vidieť.