Zakládáme internetový obchod - seriál
Seriál zakladáme internetový obchod je pre každého zákazníka sadou rád, ako nepodceniť počiatky s internetovým obchodom a ako sa vyvarovať chýb, ktoré sú veľmi časté.
Krok 7 - S paragrafy nejsou žerty
Ako sme sľúbili, dnes sa budeme zaoberať reklamou v medziach zákona. Aj najlepší úmysel, ktorý nie je dotiahnutý do konca v rámci platnej legislatívy, hoci z neznalosti, je cesta do pekla a môže pripraviť horúce chvíľky. Preto Vám my, z 4shop.sk ukážeme pár základných pravidiel, aby ste sa nespadli do osídiel zákona.
Konkrétne sa touto problematikou zaoberá zákon o regulácii reklamy. Ten zakazuje reklamu na tovar, služby, produkty, výkony, ktoré sú ilegálne. Ďalšia reklama, ktorá je zakázaná, je tá, ktorá je založená na podprahovom vnímaní. Jedná sa o audio a vizuálne signály vysielané dotyčnému pod limitom jeho vnímania. Hoci signál nezaregistrujete, uvedomujete si ho a prechádza do podvedomia. Napríklad názov tovaru. Ďalšie, čo je zakázané, je tzv. klamlivá reklama. To si vysvetľovať nemusíme. Čo to je, je zrejmé už z názvu. Ďalším špecifickým úskalím je skrytá reklama. To je umiestňovanie názvov, obrázkov do deja a situácií, ktoré s tým nesúvisia, ale práve ten obrázok alebo názov v rozpore so zákonom prezentuje tovar, produkt atď.
Všetko, čo ponúka Váš produkt, nesmie obsahovať akúkoľvek diskrimináciu rasovú, náboženskú, diskrimináciu pohlavia. To by bola Vaša reklama v rozpore s dobrými mravmi. Ďalej Vaša reklama nesmie znižovať ľudskú dôstojnosť, obsahovať pornografické materiály, využívať prvky násilia, strachu a fóbií. Rovnako Vaša reklama nesmie podporovať správanie poškodzujúce zdravie, majetok, bezpečnosť osôb. Jej charakter nesmie podporovať jednanie poškodzujúce záujmy na ochranu životného prostredia.
Vaša reklama musí obsahovať fakty, a ak je to podstatné pre druh tovaru, aj parametre. Samozrejme pravdivé. Inak by sa jednalo o uvedenie zákazníka v omyl. Zákon pamätá aj na to.
Ak chcete v reklame využiť obrázky, zvukové záznamy, teda materiál osobnej povahy, musíte mať od konkrétnej osoby povolenie. Teda za splnenie týchto podmienok, konkrétne súhlasu máte perfektný reklamu v pravom slova zmysle na Váš produkt, službu, atď. Súhlas sa týka aj ďakovných odkazov, apod, ktoré by ste chceli na svojom webe umiestniť.
Veľký problém predstavuje testimoniál. Ak chcete tieto osobné ďakovné odkazy využiť na svojom webe, musia byť vždy autentické a musíte mať súhlas autora. Ak ich chcete nahradiť vlastným výtvorom, dopúšťate sa nekalej súťaže a porušujete zákon
V neposlednom rade, dovoľte nášmu tímu 4shop.sk, sa zmieniť minimum o cudzích výrobkoch. V reklame môžete využiť aj výrobok tretej strany, ale ak ho použijete, nesmiete vytvoriť klamnú predstavu, že sponzorom napríklad Vami organizovanej súťaže, je práve ten výrobca, ktorého produkt je hlavnou cenou.
Pre Vašu predstavu:
Ak predávate IT techniku a hlavnou cenou je LCD televízor. Nemôžete napísať, že výherca Vašej súťaže dostane darček priamo od .... a použijete konkrétnu značku konkrétneho výrobcu televízorov. To nie je dobre. Tu súťaž realizujete Vy. Nie výrobca hlavnej ceny.
k Vám nie je niečo v tejto oblasti jasné, kontaktujte nás 4shop.sk a my Vám pomôžeme s tvorbou Vašich webových stránok i s prekonávaním všetkých úskalí v zmienenej problematike reklamy.