Zakládáme internetový obchod - seriál
Seriál zakladáme internetový obchod je pre každého zákazníka sadou rád, ako nepodceniť počiatky s internetovým obchodom a ako sa vyvarovať chýb, ktoré sú veľmi časté.
Krok 6 - Umenie osloviť
Ako sme sľúbili, dnes si povieme o e-mail marketingu. Všetci vieme, čo e-mail je a že je to tzv. elektronický „poštár“, čo doručuje a buď Vás zaujme alebo ho jednoducho odhodíte do koša. Dá sa povedať, že je to najjednoduchší spôsob, ako komerčne osloviť zákazníka a konkrétne e-mail marketing je jedným z nástrojov reklamy.
Zmyslom e-mail marketingu je udržanie kontaktu a celého obchodného vzťahu s návštevníkmi Vášho webu, teda so zákazníkmi. Použitie oslovenia touto metódou môže priniesť záplavu nových zákazníkov, ale väčší význam sa skrýva v komunikácii s už existujúcou klientelou, v ktorej je šanca na nákup u Vás potenciálne veľká a náklady minimálne.
V praxi to funguje tak, že už existujúcemu zákazníkovi potvrdíte e-mailom napr. prijatie objednávky. A tu vzniká priestor na využitie e-mailingu. S ohľadom na Vami ponúkaný tovar spoločne s predchádzajúcimi objednávkami zákazníka, môžete využiť akčné ponuky napr. podľa obdobia, sviatkov atď.
Príklad:
Ak predávate papierenský tovar, pripomeňte zákazníkovi, že sa pomaly blíži začiatok školy a ponúknite mu zľavu, akciu práve na školské potreby. Tento typ e-mailingu sa dá všeobecne zahrnúť do sezónnych ponúk, podľa obdobia aj podľa sviatkov atď.
Ak máte druh tovaru, ktorý sa pravidelne predáva a už poznáte približné obdobie nákupu vo vašom obchode, pripomeňte zákazníkovi napríklad, že už skoro spotrebuje náplne do tlačiarní alebo papier. Môžete mu vyjsť v ústrety tým, že mu spolu s oznámením pošlete už vyplnený odpoveďový formulár. Uľahčenie jeho práce pravdepodobne ocení opakovaným nákupom u Vás. A opakovaný nákup je ďalším efektom e-mailingu.
Ľudia dajú na zľavy a akcie. Ak má zákazník od vás už spomínané papiere do tlačiarne, oznámte mu, že máte v ponuke zakladače s popisovačmi v akcii. Ak si vediete podrobnú dokumentáciu, ste schopní určiť, aký tovar a s akou časovou frekvenciou u Vás konkrétny zákazník nakupuje. Tak to využite. To so sebou nesie budovanie vzťahu.
O svojom zákazníkovi máte mnoho informácií a údajov, ktoré môžete samozrejme využiť v rámci zákona. Viete meno, adresu, veľakrát aj dátum narodenia. Zablahoželať k výročiu, ponúknite zľavu. Musíte však dôkladne zvážiť, ako koho osloviť a komu zľavu ponúknuť. Jednoducho sa svojim zákazníkom venujte v duchu príslovia „náš zákazník, náš pán“. Veď práve zákazník je ten, kto Vašu firmu a Vás živí.
Na záver snáď len odporúčanie. Nekupujte si kontakty. K spätnému fungovaniu e-mailingu musíte príjemcu nejakým spôsobom poznať a byť s ním v kontakte. A efektívne je, aby oznámenia boli upravené tak, že na príjemcu pôsobia, že boli písané práve pre neho.
V ďalšej časti si povieme niečo o zákonoch regulujúcich reklamu.